Obecnie kilka banków umożliwia dostęp do konta przez przeglądarkę
WWW. Oferty poszczególnych banków różnią się zakresem dostępnych usług, kosztami,
formą obsługi (konto internetowe jest odrębnym rachunkiem lub kolejną formą
obsługi konta tradycyjnego).
Po pierwsze po co?
Ponieważ jest wiele możliwości obsługi konta w sieci, zastanów się do czego
będziesz to narzędzie wykorzystywać. Od tego zależy decyzja, czy
konto internetowe ma zastąpić twój dotychczasowy rachunek, czy też ma to być
rachunek dodatkowy. Po dokonaniu analizy twoich potrzeb może się okazać, że
są one podobne jak to ma miejsce z wyborem
tradycyjnego rachunku bankowego.
Jakie są możliwości kont bankowych w Internecie?
Przede wszystkim można przeglądać stan konta i operacje dokonywane
na rachunku.
Niektóre banki pozwalają spojrzeć na wszystkie posiadane rachunki,
w tym walutowe, kredytowe, lokat terminowych.
Dodatkowo w zależności od oferty banku korzystać można z następujących usług:
- składanie i odwoływanie zleceń przelewów, czasami z przyszłą datą realizacji
- składanie i zmiana zleceń stałych
- zakładanie i zrywanie lokat
- budowanie własnej listy adresatów przelewów - ułatwia to i przyspiesza
pracę
- korespondowanie z bankiem w sprawach związanych z obsługą rachunku
- składanie wniosków o karty płatnicze, czeki lub pożyczki
- zastrzeganie utraconych kart i czeków
Opłaty
Jeżeli bank oferuje internetowy dostęp do rachunku tradycyjnego,
wówczas może pobierać dodatkową opłatę za prowadzenie rachunku. W przypadku,
gdy konto bankowe w Internecie jest odrębnym rachunkiem, za korzystanie z niego pobierana jest osobna opłata, w zależności od banku i od rodzaju twojego
rachunku zapłacisz 2-6zł miesięcznie.
Ponadto banki pobierają opłaty za realizację składanych za
pośrednictwem Internetu dyspozycji. Opłaty za te usługi mogą jednak być wliczone
w opłatę za prowadzenie rachunku. Jeżeli jednak trzeba płacić, to koszty są
z reguły niższe, niż ma to miejsce w przypadku usług zlecanych w sposób tradycyjny.
Zapytaj o bezpieczeństwo informacji i dostępu do twojego konta
Banki stosują szereg zabezpieczeń aby zapewnić bezpieczeństwo
twoich danych i utrudnić osobom niepowołanym dostęp do twojego konta.
Obok zabezpieczeń dostępu do systemów bankowych (firewall), banki stosują różne
metody rozpoznawania swoich klientów:
- podstawowa weryfikacja (umówiony login i hasło)
- dodatkowa weryfikacja (urządzenia elektroniczne - tokeny, dodatkowe
hasła)
- podpis elektroniczny
Ponadto transmisja danych od momentu obsługi konta do czasu
jej zakończenia powinna być szyfrowana. Więcej
na temat stosowanych zabezpieczeń |